علت یابی افزایش دما و کاهش کارایی آبگیر نیروگاه ها

 

استفاده از آب دریا به روش once-through یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های خنک کردن تأسیسات صنعتی بزرگ در کنار دریا می‌باشد. نوسانات دمای آب های سطحی دریا در فصول مختلف سال شدید است و بخصوص در فصل تابستان باعث افت خلاء کندانسور شده و در نتیجه کاهش مگاوات توربین بخار را در پی دارد. پژوهش‌هایی اندکی در رابطه با موضوع علل افزایش دمای آب ورودی به سیستم خنک کننده دریایی و رسوبات صورت گرفته و راهکاری مشخص برای حل این مشکل ارائه نشده است. لذا با بررسی شریط و علل ایجاد مشکل میتوان راهکارهای بهینه برای حل این مشکل بررسی و بهترین راهکار از منظر اقتصادی، سهولت اجرا، میزان کارآمدی، محیط‌زیست و غیره ارائه می‌شود.

عملکرد بخش دریایی سیستم خنک‌کننده تابعی از نحوه اختلاط آب گرم تخلیه شده با آب خنک‌تر اطراف، میدان گردش اختلاط آب در محدوده دورتر و روند تبادل حرارتی آب گرم تخلیه شده با دریا و هوا می‌باشد. مشخصات تخلیه کننده و آبگیر و عوامل محیطی از قبیل جریان‌های عمومی دریا، باد، دمای آب و هوا و امواج بر این فرآیند مؤثر هستند. برای حل مسئله باید:

 

  • شناخت وضع موجود
  • اندازه‌گیری و شبیه‌سازی عددی
  • شناسایی سهم واقعی هر عامل در بروز مشکل
  • گردآوری راهکارهای موجود در دنیا و ایده‌های جدید
  • بررسی، تدقیق و مقایسه روش‌های منتخب را از طریق شبیه‌سازی عددی
  • مقایسه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی

 

برای مطالعات طراحی معمولاً از ترکیب اندازه‌گیری و شبیه‌سازی عددی استفاده می‌شود. برای ناحیه نزدیک، هم می‌توان از مدل‌های عددی و هم از روابط مهندسی معتبر استفاده کرد. مدل های عددی هیدرودینامیکی یکی از ابزارهای شناخته شده بین المللی است که برای مدل‌سازی  محیط از روش‌های عددی استفاده می‌کند. شبیه‌سازی آشفتگی در ناحیه نزدیک معمولاً با ناحیه دور تفاوت دارد. به این دلیل ممکن است این دو ناحیه به‌صورت جداگانه شبیه‌سازی شوند. اخیراً مدل‌های عددی ارائه شده است که شبیه‌سازی این دو ناحیه را به‌صورت توأمان انجام دهند.

28 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
دیدگاه خود را بیان کنید