مطالعه برای علت یابی افزایش دما و کاهش کارایی آبگیر نیروگاه بندرعباس و مطالعات مربوط به توسعه آن

نیروگاه حرارتی بندرعباس با ظرفیت تولید نیروگاه بخار ۱۲۸۰ مگاوات، شامل ۴ واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی است. این نیروگاه در سال ۱۳۵۹ به بهره‌برداری رسید. در سال های اخیر به علت برگشت آب گرم به داخل حوضچه آبگیری عملکرد نیروگاه در زمان پیک مصرف بسیار کاهش یافته است. این مشکل مسئولین نیروگاه و وزارت نیرو را بر آن داشت تا با علت یابی افزایش دما آب در حوضچه، راه حل مناسب جهت حل مشکل ارائه شود. بیش از ۹۰ درصد شرح خدمات این پروژه به متخصصان مجموعه سی پروژکت به عنوان ساب کانتراکتور واگذار گردید و در نهایت با رضایت کامل کارفرما و حسن انجام …

ادامه مطلب »
28 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
مطالعات بهینه سازی بخش دریایی سیستم خنک کاری نیروگاه شهید سلیمی نکاء

نیروگاه نکا در سال ۱۳۵۷ با آبگیری از سطح (حوضچه آرامش) و تخلیه تک واحدی  حداث شد. در سال ۱۳۷۳ ورودی حوضچه آبگیر اصلاح گردید و از تخلیه کننده فاصله گرفت و به عمق میانی ستون آب رفت. در سال‌های اخیر فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی نکا با سیستم آبگیری و تخلیه مشابه به مجموعه فوق اضافه شد. در حال حاضر برگشت آب گرم به هر دو آبگیر وجود دارد و در تابستان که دمای آب دریا بیشتر است، ایجاد اشکال می‌کند. در طرح تخلیه کننده جدید، زاویه جت خروجی به سمت شمال غربی انحراف داده شده تا مانع برگشت آب گرم شود، اما این …

ادامه مطلب »
28 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
علت یابی افزایش دما و کاهش کارایی آبگیر نیروگاه ها

  استفاده از آب دریا به روش once-through یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌های خنک کردن تأسیسات صنعتی بزرگ در کنار دریا می‌باشد. نوسانات دمای آب های سطحی دریا در فصول مختلف سال شدید است و بخصوص در فصل تابستان باعث افت خلاء کندانسور شده و در نتیجه کاهش مگاوات توربین بخار را در پی دارد. پژوهش‌هایی اندکی در رابطه با موضوع علل افزایش دمای آب ورودی به سیستم خنک کننده دریایی و رسوبات صورت گرفته و راهکاری مشخص برای حل این مشکل ارائه نشده است. لذا با بررسی شریط و علل ایجاد مشکل میتوان راهکارهای بهینه برای حل این مشکل بررسی و بهترین راهکار …

ادامه مطلب »
28 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
گرایش مهندسی سواحل،بنادر و سازه های دریایی

آشنایی با گرایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی گرایش سازه‌های دریایی شامل سه بخش onshore ، nearshore وoffshore  می باشد.دربخش onshore و nearshore به تحلیل وطراحی سازه‌های ساحلی ونزدیک ساحل ماننداسکله‌های فولادی و بتنی،موج‌شکن‌ها، خطوط لوله ساحلی و همچنین تحلیل جریانات رسوب،تثبیت سواحل و… پرداخته می‌شود. دربخش offshore نیز تحلیل وطراحی سازه های دورازساحل مانندسکوهای نفتی،خطوط لوله کف دریا در آب های عمیق و… مدنظر است. درکشورهای پیشرفته گرایش سازه های دریایی به سه بخش مهندسی دریا،مهندسی سواحل و مهندسی سازه‌های دریایی تقسیم می­ شود که در کشور ما کلیه این گرایش ها تحت عنوان سواحل، بنادر و سازه های دریایی ارایه می شود. هدف دورۀ کارشناسی ارشد سازه‌های دریایی آموزش افرادی است که با شناخت …

ادامه مطلب »
27 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
بررسی تغییرات خط ساحلی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پردازش سنجش از دور

در این پروژه خط ساحلی اطراف تعدادی از بنادر جنوب کشور، با استفاده از تصاویر ماهواره لندست ۵ تا ۸ و با استفاده از نرم افزارهای پردازش سنجش از دور بررسی گردید و تغییرات آن‌ها اندازه‌گیری و برای اتخاذ تصمیمات اولیه جهت بررسی نفوذ رسوب به داخل این بنادر بحث و مطالعه شد. جواد فتحعلی  

ادامه مطلب »
20 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
مطالعات هیدرودینامیک پروژه توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی

در این پروژه جهت توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی، مطالعات هیدرودینامیک، موج و رسوب باید صورت می‌گرفت. مطالعات هیدرودینامیک این پروژه، شامل مدل‌سازی و کالیبراسیون تراز جزرومدی و سرعت جریان بندر شهید رجایی بود. ابتدا با مدل‌سازی گلوبال تراز جزرومدی با نرم افزار های عددی، برای خلیج فارس و تنگه هرمز انجام و کالیبراسیون ترازها در ایستگاه‌های جزرومدی سراسر خلیج فارس و تنگه هرمز صورت گرفت. سپس با مدل‌های محلی بندر شهید رجایی، تراز آب، مدل‌سازی شد و کالیبراسیون انجام شد. در مرحله بعد سرعت جریان داخل بندر و نقاط اطراف آن، با توجه به داده‌های اندازه‌گیری مدل‌سازی و کالیبراسیون شد. همچنین مدل‌سازی بلندمدت …

ادامه مطلب »
20 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
مدل‌سازی بلندمدت زبانه رسوبی بندر بریس واقع در استان سیستان و بلوچستان

هدف از انجام این پروژه، بررسی علل و روند رسوب‌گذاری پشت هد موج‌شکن‌ها و شبیه‌سازی عددی مورفولوژیک آن بود. در این پروژه، بندر بریس به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد. زبانه رسوبی شکل گرفته در اطراف هد موج‌شکن اصلی این بندر، از نوعی است که رسوبات به پشت هد رفته و آنجا ته‌نشین می‌شوند. در این پروژه با بررسی هیدروگرافی‌های موجود از بندر، روند شروع رسوب‌گذاری پشت هد بررسی شد. با توجه به حجم لایروبی‌های انجام شده، مقدار رسوب‌گذاری طی ۱۰ سال به دست آمد. سپس با استفاده از نرم افزار عددی، به مدل‌سازی‌ها پرداخته شد. این مدل‌سازی‌ها شامل مدل‌سازی انتقال امواج از آب عمیق …

ادامه مطلب »
20 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
اطلاعات ایستگاه های سینوپتیک جهانی

آمار واطلاعات هواشناسی در ایجاد ارزش های اقتصادی بسیار موثر بوده و تقریبا در تمامی طرح ها وپروژه های ملی وزیر بنائی کشور از آن استفاده می شود. به منظور دریافت اطلاعات ایستگاه های سینوپتیک در ایران و دیگر کشور های درخواست خود را  در فرم زیر برای ما ارسال نمایید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.

ادامه مطلب »
15 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
خلیج ‏های و جزایر دریای خزر

خلیج گرگان- این خلیج در جنوب‏ شرقی دریای خزر قرار دارد و توسط شبه‏ جزیره میانکاله از دریا جدا می‏گردد. طول آن از غرب به شرق ۷۰ کیلومتر، عرض آن از ۴ تا ۱۲ کیلومتر و وسعت آن ۴۰۰ کیلومتر مربع می‏باشد. عمق متوسط خلیج ۵/۲-۲ متر و حداکثر عمق آن ۴ متر است. حدود ۳۰ رودخانه وارد این خلیج می‏‏شود. خلیج (مرداب) انزلی- این خلیج در جنوب ‏غربی دریای خزر قرار دارد که توسط دماغه غربی از دریا جدا می‏شود و توسط جزیره به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‏گردد. رودخانه سفیدرود به بخش شرقی آن منتهی می‏گردد. مرداب انزلی پناهگاه پرندگان مهاجر …

ادامه مطلب »
9 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه
سیستم‌های خنک کننده با آب دریا

بسیاری از صنایع انرژی بر صنعتی نیاز به سیستم خنک کننده دارند؛ از جمله نیروگاه‌های برق حرارتی که با بخار آب کار می‌کنند. نیروگاه‌های بخار از سیکل ترمودینامیک برای تبدیل گرما به کار استفاده می‌کنند. در این شیوه آب بوسیله گرما تبدیل به بخار شده و یک توربین متصل به ژنراتور را به گردش در می‌‌آورد. بخار آب پس از عبور از توربین باید سرد شود تا دوباره به آب تبدیل شده و به سیکل بخار برگردد. مرحله سرد کردن نقش حیاتی در سیکل ترمودینامیک نیروگاه دارد. نیروگاه‌های بخار بر اساس سیکل ترمودینامیکی رنکین (Rankine) عمل می‌کنند. شکل زیر شمایی از یک سیکل رنکین ایده …

ادامه مطلب »
6 ژانویه 2020 ۰ دیدگاه